Etiska regler
Så här arbetar vi med etikfrågor i STBU
Föreningens etiska arbete sker både inom styrelsen och genom vårt etiska råd.
Du som medlem kan vända dig till det etiska rådet för rådgivning och stöd kring etiska problem som uppstår i ditt arbete.
Du som klient kan vända dig till föreningen om du vill anmäla en behandlare som du tycker bryter mot de etiska riktlinjerna.
Du kan vända dig direkt till det etiska rådet som består av Manora Nyström, Lasse Hedlin, Jaandre Borelius och Erik Drakenberg.
Föreningen Sveriges tantrabehandlare och -utbildare hanterar ditt ärende med konfidentialitet och följer regler för GDPR.
Ditt/Dina meddelanden som inkommer till etikrådets mailbrevlåda (etik@sverigestantrabehandlare.se) kommer endast att finnas lagrad digitalt i etikrådets epost-tjänst.
Endast medlemmarna inom föreningens etikråd har via personliga lösenord tillträde till etikrådets epost-tjänst.
Ditt/Dina meddelanden kommer inte att delas/spridas/mailas vidare och inte heller att skrivas ut.
Efter att Ditt ärende har hanterats klart av etikrådet sparas Ditt/Dina ärendemeddelanden för framtida referens utifall Du senare kontaktar etikrådet i samma ärende.
OBS! Etikrådet är inte att jämföra med någon rättslig instans utan uppgiften är att vara rådgivande kring etiskt klientarbete. Etikrådet har inga juridiska befogenheter likt någon rättslig instans. Etikrådet kan utesluta medlem som bryter mot de etiska reglerna. Etikrådet hanterar inte frågor kring allmänt missnöje med sessioner, utan fokus är de etiska riktlinjerna.
Rådet uppmuntrar i första hand att du som klient vänder dig till medlemmen. Var gärna tydlig med vilka etiska riktlinjer du tycker att behandlare brutit mot. I de fall där det inte känns tryggt att kontakta medlemmen är du välkommen att kontakta etiska rådet.
Etiska regler för medlemmar i föreningen
Sveriges Tantrabehandlare och -utbildare
Våra medlemmar ska följa dessa etiska och samhälleliga regler.
Tantrabehandlande verksamhet omfattar stödjande, behandlande, utvecklande arbete med individer, par och grupper. I texten nedan avser ordet klient individ, par eller grupp.
Medlemmen och klientens relation och integritet
Medlemmen har under enskilda massagesessioner klädesplagg som täcker könet.
Medlemmen – klientrelationen är en professionell relation där klientens värdighet, rättigheter och personliga erfarenheter respekteras.
Medlemmen uppfattar, förstår och respekterar klientens egen sfär, privatliv och rätt till skydd av det privata och personliga.
Medlemmen särbehandlar inte klienterna beroende på deras samhällsställning, livsåskådning, religion, etnicitet, kön, funktionsvariationer eller sexuella läggning.
Medlemmen tar ansvar för att sätta och hålla terapeutiska gränser oavsett vad klienten efterfrågar och gör.
Medlemmen skall aktivt före, under och efter behandlingen uppmana klienten att kommunicera till/informera om vilka önskemål, behov, val och gränser som klienten har.
Medlemmen skall visa respekt för klientens önskemål, behov, val och gränser och skall vid minsta tveksamhet stämma av med klienten.
Medlemmens behandlingar syftar inte till att genomföra/uppfylla eventuella sexuella tjänster/behov utan ska istället alltid ha fokus på klientens utveckling och där det ska finnas en tydlig struktur för behandlingen också innehållande samtal före och efter behandlingen.
Medlemmen skall vara medveten om och ta hänsyn till den bindning som uppstår i relationen klient – behandlare. Medlemmen får ej för egen fördel eller vinning utnyttja denna bindning i någon form.
Medlemmen initierar aldrig en familjär, vänskaps- eller sexuell relation med klienten. Medlemmen undviker att ta sig an klienter där familjära relationer finns. Om så är fallet, ansvarar medlemmen för att skydda klienten från utnyttjande och skada.
Medlemmen har tystnadsplikt samt respekterar förtroenden och skall hantera all information om klienten med konfidentialitet. Detta gäller vare sig medlemmen anförtrotts informationen i utövandet av behandlingen eller på annat sätt fått tillgång till den. Tystnadsplikten gäller även själva existensen av en klientrelation.
Klienten skall informeras om att sekretessen kan brytas vid tillfällen då klienten bedöms som farlig för sig själv eller andra.
Om medlemmen önskar använda information om klienten t ex i ett föredrag eller i en skrift, skall alltid klientens godkännande inhämtas och anonymiteten bevaras.
En ledare/assistent får inte ha romantisk/sexuell kontakt med en deltagare förrän tidigast sex månader efter en behandling/kurs.
Medlemmens roll/ansvar som behandlare
Medlemmen inser sitt ansvar i behandlingen av klienter och arbetar alltid för klientens hälsa och välbefinnande samt ger inte behandlingar som klienterna inte behöver eller vill ha.
Medlemmen rekommenderar annan behandling när klienten så behöver, till exempel till hälso- och sjukvården eller annan behandlare.
Medlemmen skall ta hänsyn till sin kompetensnivå och kapacitet när hen åtar sig ett uppdrag.
Medlemmen skall kontinuerligt reflektera över sin kompetens, sina värderingar, sina egna drivkrafter och attityder och uppmanas dela/söka stöd/ ta professionell hjälp vid problem som kan påverka utövningen av behandlingarna.
Medlemmen har ansvar för att vidmakthålla/utveckla sin kompetens via handledning, egen terapi/behandling och fortbildning.
Medlemmen skall ej utföra sjukdomsbehandlande verksamhet. Om en potentionell klient är under behandling av läkare för allvarligare fysiska eller psykiska besvär eller en klient under tiden för medlemmens behandling/behandlingar behöver uppsöka sådan kan du be klienten om ett intyg från den behandlande läkaren att din behandling fungerar att ges parallellt med läkarens behandling.
Överenskommelse skall träffas mellan behandlare och klient vad gäller tider, avgift, betalningsrutiner, ledigheter och avbokningar från såväl behandlare som klient.
Behandlingens längd och avslut bör diskuteras (avser i första hand vid återkommande behandlingar)
Medlem som dömts i domstol skall informera föreningens styrelse, om domen gäller medlemmens utövande/roll som behandlare.
Medlemmen och samhället
Medlemmen uttalar sig inte nedsättande om andra medlemmar/kollegor och eventuell kritik skall framföras sakligt.
Medlemmen har kunskap om de lagar och avtal som berör verksamheten.
Medlemmen har eget företag (F-skattsedel) och följer god företagssed.
Medlemmen bör teckna/inneha en gällande ansvarsförsäkring.
Medlemmen marknadsför sig sakligt och korrekt med vilket avses att beskrivningarna av behandlingarna är tydliga/sakliga samt att inte utlova bot och resultat..
Hygienregler
Medlemmen har god handhygien och tvättar sig före och efter beröring av klient. Det är särskilt viktigt i samband med könsberöring.
Medlemmen har nedklippta naglar vid beröring av kön.
Handdukar och liknande byte efter varje klient.